Fakkeltog arrangert av Felleskirkelig forum i samarbeid med Åpne Dører og Stefanusalliansen. Trykk på plakaten for skarpere bilde (eller les her)!
Møte i ungdomslaget AKUTT torsdag kl. 16!
= Aktiv Katolsk Ungdom i Tønsberg Traktene
= NUK (Norges Unge Katolikker) sitt lokallag i vår menighet
Les mer om AKUTT og om NUK her.
Ministrantsøndag 30. oktober 2022
Vil du bli ministrant? Eller er du ministrant allerede?
Søndag 30. oktober er det ministrantsøndag etter 11-messen. Vi møtes i kirken kl. 12.30 og holder på til 15.00. Vi øver, spiser pizza og blir kjent som ministrantlag. Alle barn fra 3. klasse og ungdom i St. Olav kirke kan være med!
Send gjerne en e-post til voksenleder for ministrantene hvis du vil være med: Sigurd.Hareide@gmail.com
Les mer om ministrantlaget her.
Caritasmøte torsdag 27. oktober
Torsdag 27. oktober blir det igjen Caritasmøte i menigheten.
Vi starter med messe i kirken kl. 12.00. Etterpå blir det hyggelig samvær med bevertning i menighetslokalet.
Svein Erik Tandberg holder et foredrag med tittelen «Jerusalem som uttrykk for det sakrale i kirkens musikk».
Templet i Jerusalem eksisterer ikke lenger. I «fysisk» forstand har det vært fraværende gjennom det meste av kristendommens historie. Ikke desto mindre har dette tempelanlegget i mange troende menneskers forestillinger hatt, og har fremdeles en sentral plass, blant annet som endetidsmotiv: «det nye Jerusalem» og «den nye tempelbygning», men også som et eldgammelt bilde for skjønnheten i den religiøse kunsten. Det har også tjent som «modell» for kristne katedraler og storslagne kirkebygg, men også som metafor for menneskets «indre åndelige tempel». Et velkjent eksempel fra musikken kan sies å være Claude Debussys «Den sunkne katedral»».
Stilistisk representerer dette verket impresjonistiske klangkunst, og kan sies å være et musikalsk forsøk på å skildre en «tilsløret» fortid, dens storhet, men også dens gåtefullhet. Det vil si gjennom indre bilder som musikken skal skape hos lytteren. Denne type forestillinger gjorde seg dessuten sterkt gjeldende på 1800-tallet – i litteratur, i billedkunst og innenfor musikken. Gjennom noen tekster skal vi se nærmere på hvordan forestillinger om tempelet på Sionsfjellet i Jerusalem har vært en kilde til å oppfatte kirkemusikken som sakral (eller hellig). Det ble imidlertid satt strenge stilistiske kriterier for hva som kunne gjelde som kirkelig musikk. Dette var også temaet for mitt bidrag til antologien «Jerusalemkoden», sier Svein Erik Tandberg.
VELKOMMEN!
Program for september til januar her.